Är du inte nöjd med vårt beslut kan du kontakta olika oberoende organisationer och myndigheter och se om de kan hjälpa dig.
ARN är en nämnd för tvistlösning. De prövar tvister mellan konsumenter och näringsidkare och lämnar en rekommendation om hur tvisten bör lösas. ARN prövar många typer av konsumenttvister men inte alla. De har bland annat en tidsgräns som säger när din anmälan måste ha kommit in till ARN.
Mer information om vilka ärenden ARN prövar och deras regler hittar du på www.arn.se
EUs plattform kan användas om du vill klaga på en vara eller tjänst som du köpt på internet. Via webbplatsen slussas tvisten vidare till aktuell tvistlösningsnämnd.
Information om plattformen och hur du registrerar ett klagomål för en vara eller tjänst hittar du på Tvistlösning på nätet
ENF är en oberoende nämnd med syfte att följa upp att fondbolagen i sin information och marknadsföring beaktar de regler som gäller, bland annat Fondbolagens förenings riktlinje för fondbolagens marknadsföring och information. Nämnden kan på eget initiativ uttala sig i principfrågor. Dessutom kan såväl enskilda personer som företag och myndigheter med flera anmäla ärenden till nämnden.
Mer information om hur de hanterar en anmälan hittar du på www.fondbolagen.se/sv/Juridik/ENF/
Du kan skicka in en anmälan till Integritetsskyddsmyndigheten om du anser att någon bryter mot reglerna för personuppgiftsbehandling. Integritetsskyddsmyndigheten tar emot din anmälan men har ingen skyldighet att agera på ditt tips eller klagomål. Om de inleder tillsyn, så gör de det inte som ombud för dig som har anmält. De kommer alltså inte att företräda dig som anmäler och du blir inte part i tillsynsärendet.
Mer information om hur de hanterar en anmälan hittar du på www.imy.se
Du kan vända dig till allmän domstol för att få en rättslig prövning. Om du avser att väcka talan i domstol är det viktigt att du kontrollerar vilka regler som gäller i ditt ärende.
Information om allmän domstol hittar du på www.domstol.se